sobota, 15 października 2011

Rachel Ward "Numery"



"Zapisane w numerach"

Wśród królujących wszechobecnie paranormali ciężko znaleźć coś innego, wyróżniającego się, ciekawego. Właściwie początkowo sama nie zwracałam uwagi na tą książkę, bowiem co pasjonującego mogłoby być w powieści pod tytułem "Numery"? Że niby historia o cyferkach, tak? Wybaczcie, ale będąc dzieckiem naoglądałam się "Jedyneczki" i jakoś mnie nie przekonywał ten tytuł i tak było do czasu, aż z nudów skusiłam się i przeczytałam opis. Wtedy coś mnie tknęło i jestem z tego powodu dumna. Uciekając przed paranormalnymi opowieściami trafiłam na wspaniałą lekturę.

Jem od dziecka je widzi. Numery są wszędzie, gdzie tylko pojawiają się ludzie. Są już częścią jej życia, a raczej egzystencji. Bowiem wszyscy ludzie w od dnia narodzin mają przypisaną datę śmierci. I Jem ją zna. Wystarczy, że spojrzy komuś w oczy. Jest niczym maszyna czytająca kod kreskowy - PIP - i już odczytane! Właśnie dlatego unika wszelkich kontaktów, izoluje się. Nie chce, a także boi się przywiązać do kogokolwiek, bo wie, że ten ktoś prędzej, czy później umrze. A ona wie kiedy.

Sprawy komplikują się, gdy Jem wybiera się na wycieczkę do London Eye. Nagle okazuje się, że wszyscy wokół mają takie same numery, które wskazują na to, że ci ludzie zaraz zginą. Jem na szczęście w porę ucieka. Niestety, od tej chwili jest także podejrzana. Staje się niebezpieczną terrorystką w oczach policji. Musi uciekać. Nie może zostać. Wezmą ją przecież za wariatkę, jeśli powie prawdę. Jak skończy się wycieczka? Czy Jem ucieknie od starego, nic niewartego życia?

Bardzo zaintrygowała mnie umiejętność Jem. Jeszcze w żadnej książce bohater nie posiadał takiej umiejętności. Zdarzało się, że widział aury, duchy, potrafił powiedzieć, gdzie jest osoba zaginiona, ale data śmierci? Trochę przypomina mi to "Kostkę Śmierci", tylko tam określano około ilu lat będzie żył człowiek i ustalała to sama Śmierć, a tutaj znana jest już konkretna data. Właściwie, czy ktoś z Was zastanawiał się, jak to jest być jak taka maszyna, co czyta kody kreskowe? Tutaj kodem jest numer, a on powie Nam prawie wszystko. Przydatna umiejętność - powiecie. Ale nie dla głównej bohaterki. Dla niej to przekleństwo, kara. Co jej przyjdzie z tego, że zna datę śmierci, skoro nie może jej zapobiec? A może potrafi, tylko jeszcze o tym nie wie?

Właściwie to koło tego pytania kręci się cała akcja. W książce dzieje się dużo, ale głównym problemem i zagadnieniem, które czytelnika do niej ciągnie, jest to, czy Numery się sprawdzą i czy nie ma od nich odwrotu. Bo jeśli tak, to można zmienić wiele rzeczy.

Z taką historią się jeszcze nie spotkałam, więc książkę czytałam z ogromnym zainteresowaniem. Z thrilerami nie miałam wiele do czynienia w swoim życiu, to jednak ten mi się bardzo spodobał i dzięki niemu całkowicie przekonałam się do tego gatunku. Klimat powieści i odpowiedni język czynią książkę interesującą, ale także rzeczywistą. Wartka akcja dopełnia całości. Czułam dreszczyk, a podczas lektury towarzyszyło mi wiele emocji.

Styl autorki jest młodzieżowy, ale nie jest to slang, chociaż w dialogach występują przekleństwa. Nie powinniśmy się jednak temu dziwić - pisze o trudnej młodzieży, a właśnie taki jest język, którym się ona na co dzień posługuje. Jest to debiut autorki i jestem pod wrażeniem tego, jak realistyczna jest ta powieść. No, może nie licząc pewnej zdolności bohaterki, ale to przecież oczywiste. Myślę, że pisarka jest bardzo utalentowana i posiada potencjał, który w pełni wykorzystuje.

Jem to osoba dziwna. Raz ją lubiłam, raz mnie denerwowała. Miała dość dziwne spojrzenie na świat, ale wynikało ono z jej sytuacji. Sami pomyślcie - wszyscy dookoła umierają - Wasi rodziców, sąsiedzi, bracia, siostry - jak byście się czuli? I Wy wiecie o tym, kiedy to nastąpi, ale nie możecie nikomu tego powiedzieć - przecież przy odrobinie szczęścia co najwyżej zamknęli by Was w wariatkowie i poddali praniu mózgu. Dziewczyna wiele przeżyła, ma trudny charakter. Jest uparta, wytrwała, ale też boi się życia, a raczej śmierci. I to właśnie dlatego nie jest w stanie cieszyć się nim. Podczas ucieczki ciągle tylko nadsłuchuje, czy jej nikt nie śledzi - rozumiem, boi się tego i lepiej być przezornym, ale bez przesady - ciągłe banie się robi się w końcu irytujące.

Prócz głównej bohaterki bardzo ważną postacią był też Pająk - kolega ze szkoły, a raczej z wagarów. On też ma podobne spojrzenie na świat, co Nasza bohaterka. Jak większość nastolatków płci męskiej ma problemy z higieną, a ponadto lubi zapalić, a do szkoły chodzi okazjonalnie. Bardzo interesującą postacią była też jego babcia - taka odlotowa staruszka. Niewielu bohaterów odegrało tutaj dużą rolę, gdyż uciekając Jem robiła to samotnie, unikała ludzi. Jednak to nie przeszkadzało, tylko wzbudzało jeszcze większe zainteresowanie.

Po dłuższej i wnikliwej obserwacji okazało się również, że okładka powieści jest bardziej interesująca, niż wydawało się początkowo. Wystarczyło spojrzeć pod odpowiednim kątem i wszystko nabrało innego wyrazu. Dzięki temu moja opinia o szacie graficznej podniosła się do góry o cały stopień i stała się jedną z moich ulubionych. Ah, te cyferki!

"Czas uciekać" - to zdanie kojarzy mi się idealnie z książką. Perfekcyjnie opisują sytuację Jem i myślę, że są jak najbardziej trafne. Mówią więcej, niż całe zdania.

Najbardziej zaskoczyło mnie zakończenie. Nie myślałam, że autorka w taki sposób zakończy historię. Myślę, że odwaliła kawał dobrej roboty i ten kawał dobrej roboty Wam polecam! Czytajcie "Numery", a ja tymczasem urządzę polowanie na część drugą!


***

Kilka słów od autorki - nadszedł rok szkolny, a co za tym idzie mam mniej czasu na czytanie zarówno książek, jak i recenzji. Przepraszam, że tak rzadko czytam Wasze blogi, ale nawał nauki mnie przytłacza. Mam nadzieję, że wkrótce uda mi się to robić regularnie :)

26 komentarzy:

  1. Mam ją w domu, chętnie się za nią zabiorę, gdy tylko znajdę trochę czasu :D
    Świetna recenzja ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja właśnie jestem w trakcie czytania. I muszę powiedzieć ,że ksiązka jest niesamowita.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja już przeczytałam jakiś czas temu i również nie raził mnie w oczy przekleństwa, choć wiele osób na to narzeka. Całkiem nowa i innowacyjna, ale nie porwała mnie w stu procentach. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. przeczytałam i bardzo mi się spodobała, teraz chcę się niedługo zabrać za drugą część :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oczywiście mam tę serię w planach już od jakiegoś czasu ;) A ze szkołą wiadomo - teraz każdemu brakuje czasu. Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio widziałam tę książkę w księgarni, znana mi autorka słyszałam, że dobrze pisze. Będę musiała się skusić na jej powieść:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam i bardzo mi się podobały;D Muszę przeczytać drugą część;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jej. Coś czuje, że książka by mnie nie porwała. Bo i pomysł i wykonanie skądś znam. O ile sam motyw daty śmierci pojawił się chociażby w kasowym "Death Note", to sama reszta też chyba nie jest jakaś nadzwyczajna. I głupio się czuję, tak smęcąc, że ksiażka jest nudna i oklepana ( a nie jest; po prostu nie jest nadzwyczajna ), bo przecież okładka i recenzja bardzo zwracają na nią uwagę. Czyli - dobra robota!
    A tak w ogóle to dzień dobry.
    Czytając recenzję, poczułam, że chyba zależy mi na Twojej opinii, autorko - zostawia adres mego bloga {donn-ie.blogspot.com}

    Kurczę, ale mi nieskładny ten komentarz wyszedł. Przepraszam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Książkę bardzo chciałabym przeczytać. Osobiście nie wyobrażam sobie jak bym się czuła znając datę śmierci innej osoby, a kogoś bliskiego to już w ogóle... Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam zamiar przeczytać - wygląda na to, że nie znajdę ani jednej negatywnej recenzji dla tej książki :P

    OdpowiedzUsuń
  11. Zgadzam się z Twoją recenzją:) Również z chęcią przeczytałabym tom drugi:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam już kilka recenzji tej książki i dochodzę do wniosku, że muszę ją wreszcie przeczytać. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Od dawna mam w planach. W najbliższym czasie powinnam sięgnąc:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Sama nie wiem... Niezbyt mnie ciągnie do tego typu książek. Zobaczę jeszcze

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam książki na półce (obydwie części) i gdy znajdę czas, na pewno po nie sięgnę :))

    OdpowiedzUsuń
  16. Nikomu dotąd nie udało się przekonać mnie do tej serii, a Ty to zrobiłaś. Chyba jednak ją przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. czytałam i także mi się bardzo spodobała :D TEz zaskoczona jestem zakończeniem i poluje na kolejną część :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja serii nie znam, ale kilka słów o niej słyszałam :) Także cieszę się, że dzięki Twojej recenzji mogłam się tym bardziej przekonać do tego, że warto przeczytać te książki :)

    OdpowiedzUsuń
  19. So, you will wish for to do some shopping before getting the loan.
    The issue which comes up is not knowing about the different
    van or car leasing which is available and not getting to use the vehicle because of the cost associated with the monthly payment.
    When we hire a banquet hall for a party, the space in the banquet hall is hired to hold the party.



    Also visit my page :: Volkswagen Car Leasing

    OdpowiedzUsuń
  20. When covering the area, it should be enough to use a
    regular bandage. Cholera is an acute infection of the small intestine, and it can be life-threatening.
    This sounds drastic but as long as you pay due care and attention
    when carrying the task out the removal should happen without a hitch.



    Also visit my site - Skin tag remover

    OdpowiedzUsuń
  21. Indeed, it has been said that 'Big Brother' thinks PT stands for Potential Terrorist

    My web blog Check Out http://sixflagsticketscoupons.com/six-flags-st-louis/

    OdpowiedzUsuń
  22. He published magazine articles in his own publication titled Skin Inc.
    The folding action Endermologie creates causes the connective issues to
    stretch. Also, if you are being treated by a
    physician for any type of medical condition, it is important to let the office know.


    Here is my blog post :: Stretch mark removal

    OdpowiedzUsuń
  23. In the Android developers page, we can find
    the following definition of Base - Adapter:. Mobile Broadband Connect 5 GB give users
    the ability to access 5 gigabytes of data through a phone
    tether or phone-based hotspot. My standard
    response is, "If I find it, I'll post it.

    Review my web page: my youtube views are frozen

    OdpowiedzUsuń
  24. Most of them are available via the internet and can be
    downloaded instantly as an e-book or mp3 file.
    anxiety disorder would be social child anxiety disorder.
    In this social anxiety disorder test, you will be evaluating yourself to discover if
    you are a victim of this disorder.

    Feel free to surf to my web site ... overcome shyness

    OdpowiedzUsuń
  25. Brave,solide trône Contrairement à frottez à travers une comment
    pirater un compte facebook au maroc. suite considérant parce que pirater un compte facebook en ligne.


    My homepage ... comment pirater un Compte facebook sans logiciel gratuit

    OdpowiedzUsuń

Witaj drogi czytelniku!
Miło mi będzie, gdy wyrazisz swoją opinię, nawet jeśli krótko. Dobrze wiedzieć, że czytasz to, co piszę, że komuś się to przydaje, podoba. Krytyka, lecz uzasadniona, także mile widziana :)
Pozdrawiam